Uncategorized

Ar vasarą reikia vartoti maisto papildus ir vitaminus?

Prasidėjus vasarai dažnas iš mūsų nustoja gerti vitaminus ir kitus maisto papildus, kadangi mano, jog visų organizmui reikalingų maisto medžiagų ir mineralų gauna iš šviežių sezoninių vaisių ir daržovių. Tačiau, ar tikrai toks požiūris yra teisingas?

Kodėl vasarą reikalingi vitaminai? Ir kodėl jų neužtenka tiek, kiek gauname su maistu?

Nors vasarą mūsų mitybos racione kaip reikiant išauga daržovių ir vaisių kiekis, tačiau tai dar nereiškia, kad organizmas kaipmat tampa pilnai aprūpintas visomis vertingomis maisto ir mineralinėmis medžiagomis. Dažnai organizmas nesugeba pilnai absorbuoti visų į jį patekusių medžiagų, kadangi kai kurių iš jų įsisavinimui yra būtinos kitos, papildomos medžiagos. Taip pat svarbu nepamiršti, kad vasarą daugiau judame, sportuojame bei dirbame lauke, todėl ir neišvengiamai daugiau prakaituojame. O kartu su prakaitu iš organizmo dideliais kiekiais pasišalina druskos su svarbiomis mineralinėmis medžiagomis.

Kokių vitaminų vasarą nevertėtų atsisakyti?

Dėl pasikeitusio gyvenimo ritmo, padidėjusio fizinio aktyvumo ir šiltesnių orų, organizmas stipriau prakaituoja, todėl neišvengiamai netenka ir didelio kiekio magnio, kalio bei kitų svarbių mineralų, ko pasekoje gali nusilpti kraujas, pasireikšti organizmo dehidratacija, dažniau traukti mėšlungį ar pasireikšti greitesnis nuovargis. Sunku pasakyti, kokių konkrečiai vitaminų vasarą nevertėtų atsisakyti – tikslingiausia būtų vartoti multivitaminų ir mineralų kompleksus, kalio ir magnio papildus bei B grupės vitaminus. Taip pat būtina nepamiršti gerti pakankamai skysčių ir sveikai bei subalansuotai maitintis.

Ar vasarą reikia stiprinti nervų sistemą?

Prasidėjus šilčiausiam metų sezonui manome, kad pagaliau pailsėsime ir atsigausime nuo visų mus slėgusių rūpesčių, o rudenį vėl kibsime į darbus apsiginklavę geležine kantrybe ir sustiprėjusia nervų sistema. Gaila, tačiau realybė yra ne visai tokia, kadangi vien tik šilumos, giedro dangaus, gryno oro ir saulės spindulių neužtenka atstatyti nervų sistemos žalai, padarytai visus metus jaučiant įtampą, patenkant į stresines situacijas ar paprasčiausiai skubant ir per mažai dėmesio skiriant savo sveikatai. Farmacininkas Mindaugas Tomas Rasimavičius tikina, kad būtent vasara yra metų laikas, kurio metu labai svarbu stiprinti nervų sistemos veiklą: „Dažnai apie tai, kad yra nusilpusi nervų sistema išduoda tokie simptomai kaip nemiga, sunkumas susikoncentruoti ir sutelkti dėmesį, energijos stoka, greitas nuovargis bei prasta nuotaika. O kadangi birželio mėnesį baigiasi mokslo metai, studentai baigia laikyti paskutinius egzaminus ir gintis baigiamuosius darbus, tokie simptomai išties pasireiškia daugumai“. Taip pat, atsižvelgiant į tai, jog tam, kad pajustume vitaminų ir maisto papildų poveikį juos reikia vartoti bent kelis mėnesius, svarbu pradėti organizmo vitaminų atsargas pildyti jau vasarą.

Kokie vitaminai svarbiausi nervų sistemai?

Nervų sistemos stiprinimui bene svarbiausi yra B grupės vitaminai, iš kurių dauguma dalyvauja baltymų ir aminorūgščių sintezėje, nervinio impulso perdavime, kraujodaros procesuose bei energijos apykaitoje. Vienas iš unikaliausių šios grupės vitaminų yra B12, kuris organizmui svarbus ne tik dėl to, kad padeda palaikyti normalią energijos apykaitą, normalią nervų sistemos veiklą, normalią homocisteino apykaitą, normalią psichologinę funkciją, normalų raudonųjų kraujo kūnelių susidarymą, imuninės sistemos veiklą, padeda mažinti pavargimo jausmą ir nuovargį bei atlieka tam tikrą funkciją ląstelių dalijimosi procese, bet ir todėl, kad šio vitamino galima gauti valgant pieno produktus, kiaušinius, mėsą, riešutus, žuvį ir kepenis, todėl žmonės, kurių maisto racione yra nepakankamai arba visai nėra šių produktų, greičiausiai patirs vitamino B12 trūkumą. Dėl specifinių produktų, kuriuos vartojant galima gauti vitamino B12 labiausiai nukenčia vegetarai ir veganai, kurie nevartodami specialių preparatų šio vitamino apskritai negalėtų gauti su maistu. Vitaminas B12 taip pat nepamainomai svarbus asmenims, patiriantiems stresą, pervargus, nepilnavertiškai maitinantis, gausiai vartojant alkoholį bei senyvo amžiaus žmonėms.